Sunday, August 1, 2010

[minangkabau~~]

sesi balas membalas melalui facebook sorang kawan~~ wakjan! tetiba ada seseorang mencelah mengenai lagu minang! yeeeaaa~~~ Minangkabau! "Apo kobondo eh Minangkabau tuu? meh baco info pasal Minangkabau nie~~~"

Orang Minangkabau merupakan penduduk asal kawasan yang kini dikenali sebagai Sumatra Barat di Indonesia. Kebudayaan mereka adalah bersifat keibuan (matrilineal), dengan harta dan tanah diwariskan dari ibu kepada anak perempuan, sementara urusan ugama dan politik merupakan urusan kaum lelaki (walaupun sesetengah wanita turut memainkan peranan penting dalam bidang ini). Kini sekitar separuh orang Minangkabau tinggal di rantau, majoriti di bandar dan pekan besar Indonesia dan Malaysia. Orang Melayu di Malaysia banyak yang berasal dari Minangkabau, mereka utamanya mendiami Negeri Sembilan dan Johor. Dahulunya, Malaysia (Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak), Brunei, Sumatera, Jawa dan beberapa pulau di Indonesia serta Selatan Filipina dikenali sebagai kepulauan Melayu atau dipanggil nusantara. Penduduk di kepulauan Melayu ini adalah dari rumpun yang sama. Maka tiada masalah bagi penduduk dari Tanah Melayu untuk pergi ke Pulau Sumatera atau sebaliknya.

Walaupun suku Minangkabau kuat dalam pegangan agama Islam, mereka juga kuat dalam mengamalkan amalan turun-temurun yang digelar adat. Beberapa unsur adat Minangkabau berasal dari fahaman animisme dan agama Hindu yang telah lama bertapak sebelum kedatangan Islam. Walaubagaimanapun, pengaruh agama Islam masih kuat di dalam adat Minangkabau, seperti yang tercatat di dalam pepatah mereka, Adat basandi syara', syara' basandi Kitabullah, yang bermaksud, adat (Minangkabau) bersendi hukum Islam dan hukum Islam bersendi Al Qur'an.
sumber : Minangkabau


Nie semua sekadar menyedarkan diri tentang asal - usul keturunan kita~~~ my mak memang keturunan Minangkabau! ada jugak dee tengok kawan dee malu bila mengaku sebagai orang minang? kenapa eh~~? hey...geng, minang terlalu banyak budaya dan adat! sangat seronok kalo explore hingga ke akar umbi! rugi tau~~~
Photobucket

2 comments:

Azizan Zolkipli said...

minangkabau atau jawa, kita semua serumpun kan ...

dee ridzuan said...

kita kan 1Malaysia...
ouch...ayat ku sangat poyo sekalik!