Friday, May 6, 2011

Orang yang PEMBERSIH menuju ke arah TEKANAN


Rumah, kereta, motor, tandas, jamban [opsss..] dan meja kerja yang bersih memang boleh membuat kita berasa nyaman, selesa, bahagia [konon laa]. Memang bagus sebenarnya, tapi jangan terlalu obsesi dengan kebersihan kerana level bakteria dan kotoran yang rendah memang wujud  di sekitar kita sehinggakan ianya boleh membuat sistem kekebalan tubuh jadi lemah dan mengganggu fungsi otak. 

Ni bukan cakap kosong okeh.. jangan korang tak tau, manusia seperti ini memang wujud.. secebis kertas pun dia boleh nampak dan "KUTIP SAMPAH TUU" walopun sebesar kuman.. hohoh~~ Ini kisah benar!
Kalau nak tau, hal ini menurut penelitian yang dilakukan team dari Atlanta, Amerika Serikat. diketahui bahawa sistem kekebalan tubuh yang lemah cenderung bereaksi berlebihan terhadap debu dan kotoran dalam bentuk peradangan atau alergik. 

Keadaan ini ternyata dapat memperlambat pengeluaran serotonin, bahan kimia otak yang menciptakan perasaan bahagia. Sehingga, seseorang jadi mudah mengalami tekanan walaupun dek hanya secebis kertas tadi?... Penelitian dilakukan dengan memasukkan ubat untuk hepatitis C pada 27 orang pesakit. Ubat tersebut boleh menyebabkan reaksi yang mirip dengan alergik. [boleh ke kita ke klinik di Malaysia dan menyatakan kepada dokter cinta bahawa 'dokter, rumah saya bersepah. Semalam balik keje, ada kertas atas lantai?' huh.. sangat memualkan...

Korang yang poyo tentang kebersihan dan pendek kata fussy sila baca nie -- sistem kekebalan tubuh berhubungan dengan tekanan. Saat tumbuh berkembang, sistem kekebalan tubuh juga akan berkembang macam iklan susu baby tuu.. tapi bukan dee yang cakap Dr. Andrew Miller, salah sorang penganalisis penyakit nie.

Jika terpapar bakteria dan parasit, sistem kekebalan tubuh akan berfungsi dengan lebih baik. Sistem akan lebih mudah mengesan bakteria yang dapat memicu penyakit, termasuk dapat kontrol peradangan.

Dan pada masa ini lingkungan memang lebih bersih dan higienis. Tetapi hal itu membuat sistem kekebalan tubuh kita tidak belajar bagaimana menghadapi bakteria dan virus yang menimbulkan penyakit.. So, jangan laa fussy sangat, orang sekeliling pun menyampah.. Takkan laa manusia sekeliling kita tak pandai jaga kebersihan.. diorang punsekolah gak dedulosss.. 

Takpun korang taruk je signboard nie kat memana yang korang rasa wajar.. hikhik...



Apamacam? Ada berani kaa? Lalala...

No comments: