Thursday, June 21, 2012

Kebersihan Tin Minuman



Salam 1 Malaysia

Just wanna shared dengan korang satu artikel yang wajib dititikberatkan. Selama ni kita langsung tak ambik port, bahaya beb sebenarnya... Nak tau apa cer baca topik yang aku copy dari kawan-kawan pesbuk..



Cerita sebuah family yang bertemasya dengan membawa beberapa tin minuman. Pada hari pertama, dua anggota keluarga dibawa ke hospital dan ditempatkan di  Intensive Care Unit (ICU).

Dia meninggal pada hari ketiga. Hasil autopsi membuktikan bahawa ia jangkitan Leptospirosis. Hal ini disebabkan mereka suka minum minuman tin tanpa straw atau tanpa menggunakan gelas. Hasil ujian menunjukkan tin tersebut telah terinfeksi urin tikus yang sudah mengering dan  mengandungi leptospira.


Disarankan agar membilas secara merata bahagian atas semua tin minuman sebelum meminumnya. Tin biasanya disimpan di dalam gudang dan akan dihantarkan ke kedai-kedai tanpa dibersihkan. Sebuah penelitian menunjukkan bahawa bahagian atas semua tin minuman lebih terkontaminasi dibandingkan tandas awam (penuh kuman dan bakteri.)

Jadi, bersihkan dengan air sebelum memasukkannya ke mulut untuk menghindari segala jenis jangkitan kuman.

Don't take it easy ye kengkawan!


No comments: