Tuesday, July 5, 2011

Aku TAK marah..


Aku TAK marah --> Cuma mungkin marah tuu pandangan kasar korang sebenarnya atau saki baki lama.. erk?

Jom aku try pinjam ayat yang telah di 'translated' dalam Bahasa Melayu ~Aku TAK mempunyai apa-apa hubungan dengan wanita itu, Ms Lewinsky. Kata bekas presiden Bill Clinton. 10 bulan kemudian, Clinton membuat permohonan maaf secara terbuka kerana kesilapannya bersama Lewinsky. (Ni contoh ye! Sila jangan banned aku!)

Atau pun..
Aku BUKAN nak menyibuk, cuma nak tanya --> Pandangan mata kasar macam menyibuk la jugak tu.
Okeissss korang!

Menggunakan kata-kata negatif hanya membawa kita berhenti pada masalah, bukan pada jalan penyelesaian. Kalau kita betul sekalipun, mungkin pendengar yang berkomunikasi dengan kita akan menyimpan rasa sangsi, ragu-ragu, sentap, touching dan ntah apa-apa perkataan yang sewaktu dengannya terhadap kenyataan kita, kerana perkataan sepertiTIDAK seolah-olah menguatkan dan membenarkan realiti yang sebenarnya ingin kita sembunyikan.Jadi, apa solusi untuk tidak berkata-kata negatif? Berkatalah yang positif dan baik-baik saja. Jika ingin menegakkan kebenaran sekalipun, elakkan mengunakan perkataan TIDAK, tetapi memberi penjelasan dalam perkataan yang positif. Daripada menggunakan perkataan TAK BOLEH dan JANGAN, cadangkan alternatif. Ini lebih positif dan lebih diterima.

Abiss tuu.. nak guna perkataan apa yep? 
Moh pikir-pikirkan...



Mood ala-ala model.. walopun tiada kaitan dengan entry tapi saje nak letak.. hehehe!

No comments: